Od razu po narodzeniu do mózgu dziecka docierają różne bodźce – słuchowe, wzrokowe, dźwiękowe i czuciowe.
Im dziecko jest starsze tym więcej bodźców zauważa, odbiera i łączy je w spójną całość. Jest to integracja sensoryczna, która następuje wraz z rozwojem dziecka. Kiedy integracja odbierania bodźców jest zaburzona wiele sygnałów dochodzących do układu dziecka może sprawiać mu ból.
Czym jest integracja sensoryczna?
Integracja sensoryczna to złożone procesy w naszym organizmie polegające na przesyłaniu, rejestracji, wzmacnianiu czy hamowaniu informacji sensorycznych.
Ścisłe współdziałanie wszystkich narządów zmysłowych to właśnie integracja sensoryczna
Informacje te - wszystko to co wąchamy, smakujemy, widzimy, słyszymy, czujemy - odbierają nasze zmysły. Nasz mózg rozpoznaje aspekty przestrzenne, czasowe i interpretuje je. Podczas interpretacji następuje nadanie znaczenia bodźcom poprzez unifikację – prawidłowe łączenie informacji.
Przy różnego typu zaburzeniach może dojść do zniekształcenia odbierania lub przesyłania bodźca. Zazwyczaj skutkuje to wygórowaną lub obniżoną reakcją na dany bodziec. Takie zaburzenia możemy nazwać dysfunkcją integracji sensorycznej.
Rozwój procesów integracji sensorycznej odbywa się na kilku poziomach i trwa wiele lat.
Integracja sensoryczna w skrócie:
dobre zintegrowanie rozwoju i działania wszystkich wyższych zmysłów i umiejętności
zrównoważenie poziomu aktywności ruchowej
wspomaganie rozwoju układu nerwowego dziecka
usprawnienie bazowe systemu sensorycznego i procesów nerwowych
Poziomy SI
Poziom I
Rozwijają się wtedy zdolności do przetwarzania bodźców dotykowych, przedsionkowych, proprioceptywnych.
Nabywamy prawidłowe reakcje równoważne, napięcie mięśniowe. Następuje rozwój zdolności do ruchów oczu oraz integracji odruchów.
Poziom II
Najintensywniej rozwija się duża motoryka i podstawowe zręczności. Następuje rozwój planowania ruchu, oraz kinestezji (uświadomienia sobie ruchu i położenia stawów w przestrzeni). Kształtuje się wtedy proces percepcji słuchowej, wzrokowej, somatosensorycznej, koordynacji stron ciała. Dziecko uzyskuje stabilność emocjonalną.
Poziom III
W okresie tym dokonuje się rozwój ruchów precyzyjnych ręki, aparatu mowy. Następuje swobodne przekraczanie stron ciała oraz różnicowanie jego stron. Silnie zaznacza się dominacja ręki. Istnieje też już schemat ciała oraz koordynacja wzrokowo-ruchowa.
Poziom IV
Następuje rozwój procesów tworzenia pojęć, czytania, pisania, liczenia. Rozwija się organizacja zachowania, które jest akceptowane społecznie.
CENNIK USŁUGI
CZAS ZAJĘĆ - to moment bezpośrednio przeznaczony dla dziecka.
CZAS NA OMÓWIENIE - to moment, w którym omawiamy z rodzicami lub opiekunami postępy w terapii, dajemy wskazówki jakie należy wykonywać ćwiczenia w domu, omawiamy dalsze działania i razem je planujemy oraz zadajemy do domu pracę domową, aby efekty naszej wspólnej pracy były szybciej widoczne.
Terapia Integracji Sensorycznej
zajęcia 55 minut + 5 minut omówienie
100 zł
Chcesz dowiedzieć się więcej o terapii?
SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI!