Metoda Krakowska® to całościowe oddziaływanie na wszystkie sfery poznawcze dziecka. Pobudza, stymuluje rozwój dziecka w celu niwelowania skutków zaburzeń spowodowanych
uszkodzeniami genetycznymi lub okołoporodowymi. Często słyszymy opinię, że Metoda Krakowska® to głównie czytanie. Jest to nieprawda, ponieważ Metoda Krakowska® ma aż 17 elementów i powinny one być stosowane jednocześnie, a nauka czytania to jedynie część metody.
Podstawową zasadą w terapii Metodą Krakowską® (#metodakrakowska) jest użycie języka w interakcji z dzieckiem. Werbalne wypowiedzi terapeuty muszą być dostosowane do możliwości odbioru znaczeń przez dziecko.
Czy jest potrzebna mojemu dziecku?
W Metodzie Krakowskiej® poza nauką systemu językowego i posługiwania się językiem w celu komunikacji pracujemy również nad:
- rozwojem sprawności motorycznej i manualnej,
- rozwojem spostrzegawczości wzrokowej,
- rozwojem percepcji słuchowej,
- rozwojem zachowań społecznych i relacji,
- rozwojem zabawy i kształtowania dominacji stronnej.
Metoda Krakowska® może być stosowana u dzieci zagrożonych autyzmem, z zaburzeniami spectrum autyzmu, dzieci zagrożonych dysleksją, dzieci z Zespołem Aspergera czy z Zespołem Downa.
Zatem jak widzimy opinia o tym, że Metoda Krakowska® to głównie czytanie jest mylna. Oto 17 elementów, które powinny być stosowane jednocześnie, poza nauką czytania (#naukaczytania) oczywiście:
- Stymulacja słuchowa
- Komunikacja ułatwiona – gesty wizualizacyjne i gesty interakcyjne
- Manualne Torowanie Głosek
- Metoda komunikacyjna
- Programowanie języka
- Dziennik wydarzeń
- Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania®
- Terapia funkcji wzrokowych
- Stymulacja funkcji motorycznych
- Wybór dominującej ręki
- Stymulacja lewej półkuli mózgu
- Kształtowanie zachowań społecznych
- Stymulacja poznania wielozmysłowego – bodźce smakowe
- Stymulacja pamięci – pamięć symultaniczna, pamięć sekwencyjna
- Ćwiczenia kategoryzacji
- Kształtowanie myślenia przyczynowo-skutkowego
- Logoterapia (rozmowy z rodzicami, wyjaśnienie zasad terapii, przekazanie programu i umożliwienie Rodzicom oglądania prowadzonych zajęć z dzieckiem)
Sami widzicie, że Metoda Krakowska® wspomaga wszystkie funkcje poznawcze, a co za tym idzie poza rozwojem mowy – wspomaga rozwój ogólny dziecka. Więc tak jest potrzebna Twojemu dziecku, jeśli widzisz, że nie radzi sobie z pewnymi umiejętnościami.
powrót do BLOGA