Co dokładnie oznacza Metoda Krakowska®?

Co dokładnie oznacza Metoda Krakowska®?

Metoda Krakowska® to całościowe oddziaływanie na wszystkie sfery poznawcze dziecka. Pobudza, stymuluje rozwój dziecka w celu niwelowania skutków zaburzeń spowodowanych

uszkodzeniami genetycznymi lub okołoporodowymi. Często słyszymy opinię, że Metoda Krakowska® to głównie czytanie. Jest to nieprawda, ponieważ Metoda Krakowska® ma aż 17 elementów i powinny one być stosowane jednocześnie, a nauka czytania to jedynie część metody.

Podstawową zasadą w terapii Metodą Krakowską® (#metodakrakowska) jest użycie języka w interakcji z dzieckiem. Werbalne wypowiedzi terapeuty muszą być dostosowane do możliwości odbioru znaczeń przez dziecko.

Czy jest potrzebna mojemu dziecku?

W Metodzie Krakowskiej® poza nauką systemu językowego i posługiwania się językiem w celu komunikacji pracujemy również nad:

  • rozwojem sprawności motorycznej i manualnej,
  • rozwojem spostrzegawczości wzrokowej,
  • rozwojem percepcji słuchowej,
  • rozwojem zachowań społecznych i relacji,
  • rozwojem zabawy i kształtowania dominacji stronnej.

Metoda Krakowska® może być stosowana u dzieci zagrożonych autyzmem, z zaburzeniami spectrum autyzmu, dzieci zagrożonych dysleksją, dzieci z Zespołem Aspergera czy z Zespołem Downa.

Zatem jak widzimy opinia o tym, że Metoda Krakowska® to głównie czytanie jest mylna. Oto 17 elementów, które powinny być stosowane jednocześnie, poza nauką czytania (#naukaczytania) oczywiście:

  1. Stymulacja słuchowa
  2. Komunikacja ułatwiona – gesty wizualizacyjne i gesty interakcyjne
  3. Manualne Torowanie Głosek
  4. Metoda komunikacyjna 
  5. Programowanie języka
  6. Dziennik wydarzeń
  7. Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania®
  8. Terapia funkcji wzrokowych
  9. Stymulacja funkcji motorycznych
  10. Wybór dominującej ręki
  11. Stymulacja lewej półkuli mózgu
  12. Kształtowanie zachowań społecznych
  13. Stymulacja poznania wielozmysłowego – bodźce smakowe
  14. Stymulacja pamięci – pamięć symultaniczna, pamięć sekwencyjna
  15. Ćwiczenia kategoryzacji
  16. Kształtowanie myślenia przyczynowo-skutkowego
  17. Logoterapia (rozmowy z rodzicami, wyjaśnienie zasad terapii, przekazanie programu i umożliwienie Rodzicom oglądania prowadzonych zajęć z dzieckiem)

Sami widzicie, że Metoda Krakowska® wspomaga wszystkie funkcje poznawcze, a co za tym idzie poza rozwojem mowy – wspomaga rozwój ogólny dziecka. Więc tak jest potrzebna Twojemu dziecku, jeśli widzisz, że nie radzi sobie z pewnymi umiejętnościami.

powrót do BLOGA